onsdag 1 juni 2011

Omelett, lätt som en plätt! Eller...?



Idag har jag lagat en omelett. En perfekt frukost, mellanmål eller middags rätt.
Själv tycker jag att det är lite svårt att laga den så att det varken bränner fast eller blir för smetig. Men jag har kommit fram till att hur man en gör blir det ganska gott och man blir mätt. Orkar du inte göra en vacker omelett går det ju alldeles utmärkt att bara göra äggröra med lite grönsaker i.

Du behöver:
  • 1 ägg per person
  • 1 msk vatten eller mjölk per ägg
  • Ost
  • Saker att ha i omeletten
  • salt+peppar
Hacka och stek det du vill ha i omeletten i en stekpanna. Jag tog: sockerärtor, paprika, skinka och champinjoner.

Knäck äggen i en bunke, ta i vatten/mjölk och salt+peppar och blanda lite.

Sänk värmen och häll i äggsmeten. Dra lite med stekspaden i botten så att smeten kan rinna ner. Agnes tipsar om att man ska skaka pannan lite då och då för att den inte ska fastna i botten. Min fastnar alltid.
Ta på ost.

Ät!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

nrelate .nr_post_title { Font-style: normal !important; }

Printfriendly